VVD motie: Gezond gewicht voor Diemense jongeren

De VVD fractie hecht veel belang aan het bestrijden van overgewicht c.q. obesitas. Het is belangrijk bij de bevordering van de  gezondheid van onze bevolking. Dat wordt nog eens benadrukt in tijden van Corona, waarbij duidelijk wordt dat een goede gezondheid mede helpt om grip te krijgen op een virus als corona. Het percentage mensen met overgewicht of obesitas lijkt nog altijd te groeien. Dat is zorgwekkend en behoeft daarom aandacht.

Uit onderzoek van de GGD blijkt dat Diemen in vergelijking met de Amstellandgemeenten slecht scoort op overgewicht. Maar liefst 17% van de kinderen heeft overgewicht en 4% obesitas. Dat betekent dus dat 1 op de 5 kinderen te zwaar is.

Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) is een landelijke stichting die met subsidie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zich in wil zetten voor de strijd tegen overgewicht bij jongeren. Dit doet zij samen met gemeenten, landelijke partners en professionals in het hele land. Zij streven naar een samenleving waarin de omgeving verleidt tot gezond gedrag. Een omgeving waarin de gezonde keuze de normaalste zaak van de wereld is.

Het doel van JOGG is om in 2020 met een lokale JOGG-aanpak en hun landelijke initiatieven tenminste 1 miljoen kinderen bereikt te hebben. Zij streven daarbij naar een aanduidbare stijging van het aantal kinderen en jongeren op gezond gewicht in 75 JOGG-gemeenten.

De VVD fractie heeft een motie ingediend om te bereiken dat Diemen mee doet aan het initiatief  “Jongeren Op Gezond Gewicht”  en zo bij te dragen aan een goede start van onze jongeren op weg naar een gezond leven.

Lees ook de volledige tekst zoals die door de VVD fractie is uitgesproken tijdens de Algemene Beschouwingen.