Heeft u suggesties voor het openbaar vervoer in Diemen?

De gemeente heeft twee treinstations, de metro stopt op station Diemen-Zuid en halte Verrijn Stuart, tramlijn 19 rijdt naar Amsterdam, bus 44 verbindt Diemen-Noord met station Amsterdam Bijlmer Arena en er rijdt een nachtbus. Maar toch is er nog kritiek van inwoners van Diemen op een aantal facetten van het openbaar vervoer.

De raadsleden Bert Timmer (VVD), Nico Portegijs (PvdA) en Wim Advokaat (Ons Diemen) zijn namens de gemeenteraad van Diemen lid van de Vervoerregio Amsterdam. Timmer: “Het GVB is concessiehouder van het openbaar vervoer in Amsterdam en Diemen. Het GVB heeft Nico, Wim en mij uitgenodigd om over het openbaar vervoer in Diemen te praten. Ik heb tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag de raadsleden en inwoners van Diemen opgeroepen om met kritiek of suggesties voor verbeteringen te komen die wij vervolgens kunnen inbrengen tijdens het overleg met het GVB. Diemen beschikt inderdaad over goed openbaar vervoer, maar het kan altijd beter.”

Op het gebied van het openbaar vervoer zijn er de afgelopen jaren veranderingen doorgevoerd. De directe busverbinding tussen Diemen en het Amstelstation werd opgeheven, de bus die Diemen met Duivendrecht verbond verdween en afgelopen zomer werd de route van de tram gewijzigd. Op de dag dat de Noord/Zuidlijn in gebruik werd genomen voerde het GVB een nieuw lijnennet in. Lijn 9 werd vervangen door lijn 19. De directe tramverbinding tussen Diemen, het centrum van Amsterdam en het Centraal station verdween. Reizigers dienen nu over te stappen op lijn 14 (Alexanderplein), of op de metro of de Noord/Zuidlijn. Timmer: “Er zijn al diverse opmerkingen van inwoners van Diemen bij mij binnen gekomen. Die gaan opvallend genoeg niet over de nieuwe route van de tram. Wel is er kritiek op de oude trams die het GVB op lijn 19 inzet en de korte halte op het Alexanderplein. Daardoor is het lastig overstappen op lijn 14. Een inwoner van Diemen vindt het overstappen van bus 44 bij station Diemen-Zuid lastig. De kritiek is dat reizigers die van de bus willen overstappen op de metro of de trein een lang stuk moeten lopen. Er is ook iemand die graag zou zien dat er een busverbinding komt tussen het Amstelstation en Diemen-Zuid.” Suggesties over het openbaar vervoer kunnen worden gemaild naar Bert.Timmer@Diemen.nl.

Bert Timmer, Gemeenteraadslid VVD Diemen