GL stelt nieuwe wethouder voor: Matthijs Sikkes-van den Berg

Met de email van onze griffier van 2-9-2019 werden wij in kennis gesteld van het voornemen van de fractie van GroenLinks om  u Matthijs Sikkes-van den Berg voor te dragen als wethouder van de gemeente Diemen.

De VVD heeft zaterdag prettig kennisgemaakt met u en uw familie. Onze eerste indruk is die van een vriendelijk, rustig persoon. Maar wij hebben ook zorgen.

Zorgen om:

• betrokkenheid bij  en kennis van een Randstedelijke omgeving als Diemen
  • relevante werkervaring
  • intentie om te komen wonen in Diemen

In de optiek van de VVD is een belangrijke kracht van het gemeentelijke bestuur, de lokale betrokkenheid en verwevenheid. Dicht bij de inwoners, zodat je weet wat er speelt en leeft. Het kan een keer gebeuren dat er geen ervaren talent binnen de Diemense afdeling van een partij aanwezig is om te besturen. En dat ervaring cruciaal is voor de opgaven waar de gemeente voor staat.  Wethouder zijn is geen baan maar een bestaan hebben wij ervaren. En dat kan je alleen goed volbrengen als je woont of in ieder geval zeer dichtbij de gemeente woont  waar je voor werkt.

Het verbaast ons echter dat het GL met uw voordracht voor de derde achtereenvolgende keer niet is gelukt een geschikte kandidaat wonend in Diemen te vinden.

Als grootste partij na de laatste gemeenteraadsverkiezingen, waaraan werd deelgenomen met een lange lijst kandidaten, moeten we nu vaststellen dat GL Diemen het besturen niet kan waarmaken met de voordracht van een Diemense kandidaat. Dit keer iemand van wel heel ver weg, een klein dorp uit Friesland. Nog maar net (op 28-3-2019) gekozen door de inwoners van de provincie Friesland in Provinciale Staten van Friesland, bent u nu voornemens om al na een paar maanden de Friese Staten te verlaten en naar Diemen te komen.  Hoe betrouwbaar is dat richting uw kiezers?

Wat kunt u als inwoner van Sint Nicolaasga Diemen brengen?

Als wij ons goed hebben geïnformeerd is Sint Nicolaasga een dorp in Friesland, tussen het Slotermeer en het Tjeukemeer, van circa 3300 inwoners en ruim een uur rijden met de auto van Diemen (110 km). En ongeveer 2,5 uur met bus en trein. U bent opgegroeid en naar school gegaan in Naarden/Bussum. U had vrienden in Diemen wonen maar heeft uw wel kennis en ervaring met grootstedelijke en rand stedelijke problematiek?

Wij hebben uw CV gelezen en eerder op LinkedIn gekeken. U bent een 32 jarige orthopedagoog, met een eigen praktijk. U bent 1 termijn fractie voorzitter van een van een éénpersoons, later 2 persoonsfractie in een kleine gemeenteraad geweest. Heeft u relevante werkervaring in een grote organisatie als die van de gemeente Diemen? Waarom denkt u dat dit u voldoende ervaring is voor de opgaven waar Diemen de komende tijd voor staat? Wij maken hier ons oprecht zorgen over, mede gezien het feit dat uw voorganger ook ten onder is gegaan aan de hoge werkdruk..

U heeft de intentie om in Diemen te komen wonen. De huizenprijzen zijn hier inmiddels torenhoog en uw partij vraagt vooral om de bouw van sociale huurwoningen en in mindere mate midden huur. Wij denken dat het een bijna onmogelijke opgave voor u gaat worden om hier woonruimte te vinden voor u en uw gezin. Ook daar liep uw voorganger tegenaan. Welke garanties krijgen wij dat u hier echt gaat wonen en op welke termijn?

GroenLinks wil autoverkeer terugdringen en mensen in het openbaar vervoer. Hoe gaat u de komende tijd forenzen vanuit Friesland? Met bus en trein een bijna onmogelijke opgave om in Diemen te komen maken wij ons zorgen over hoe u dat gaat doen.

Wij denken dat – gezien de opgaven waar Diemen voor staat-  een ervaren kandidaat, het liefst woonachtig in Diemen gewenst is. U kan aan beide criteria niet voldoen.

Brigitte Wielage, voorzitter VVD fractie

Maar de meerderheid van de raad beslist en dat zijn in ieder geval de coalitiepartijen die instemmen met uw voordracht.

Misschien verrast u ons en bent u een ongekend talent. Wij hopen dat voor u en voor Diemen.  Uit het feit dat u bereid bent met uw gezin te verhuizen van Friesland naar Diemen spreekt ook commitment. Wij wensen u in ieder geval veel wijsheid en succes toe.

Brigitte Wielage